Vývoj štěňátka den po dni

Vývoj štěňátka od narození

 

1. den života štěňat
Čerstvě osušené štěně zbavené plodových obalů a hlenů ihned přiložíme k matce, aby se co nejdříve přisálo k bradavce.
Nutnost těsného kontaktu matky a štěňat bezprostředně po porodu je důležitý ze dvou hledisek:
1. Prvních 24 hodin po porodu tvoří matka první mléko tzv.. mlezivo nebo kolostrum, které obsahuje vysoké množství protilátek, chránících štěňata během prvních dnů života před nemocemi.


2. Pach štěňat spouští u feny řadu instinktivního mateřského chování, který se nevytvoří (nebo slábne až vyhasne) bez kontaktu nebo delší odluky.
Čím déle je odloučení matky od štěňat, tím slabší jsou její následné mateřské pudy. (Kritická doba může být již 2 hodiny).
U fen s početným vrhem (3 a více) se nevytváří individuální vztah k jednotlivým štěňatům, ale k celému vrhu. (To je důvod proč můžeme feně bez jejího povšimnutí odebrat nebo přidat štěňata.)

Štěně přichází na svět slepé, hluché, bez zubů. Ještě nemá plně vyvinutou nervovou soustavu, má však silně vyvinuté instinkty přežít. Zdravé životaschopné štěně se kývavými pohyby hlavičky boku na bok a nemotorným, ale rozhodným plazením vpřed snaží najít jediný cíl - teplo matčina těla a bradavku. Po nalezení se ihned šikovně přisaje a používá tzv.. mléčný krok (masírování bradavky předními tlapkami).

Pozorný chovatel si všímá rozdílů v chování štěňat právě v tyto první minuty života .
Hodně napovídají o budoucnosti štěňátka.
Tato životní energie (biotonus) je totiž produktem šťastné nebo méně šťastné kombinace dědičných vloh rodičů a již v prvních minutách života štěně jasně ukáže, co "v něm je". Štěně, které není schopno přisát se samo a sát (nemá sací reflex), je dědičně poškozené!
Štěně si při prvním úspěšném sání vryje do paměti pachový obraz matčiny bradavky a tento pach bude vyhledávat.
Není proto vhodné používat na očistu feny, mléčné lišty a bradavek různé mýdla a oleje. (Vhodná je borová voda.)

Po porodu potřebuje matka a štěňátka odpočinek.
Štěňátka střídavě sají a spí. Matka jejich olizováním bříška, genitálií a análního otvoru povzbuzuje k vyprazdňování.
První stolice štěňat se dostaví hned několik hodin po narození. Je to tuhá tmavohnědá smolka, kterou je vhodné rychle odstranit. Je velmi lepkavá, a pokud zaschne konečníku nebo srsti štěňat, nedá se odstranit. Tuto smolky nikdy nevytahujte násilím, štěně ji musí vypudit samo! Další stolice je již "mléčná" a dostaví se až za několik dalších hodin.

Pokud je nutné z nějaké příčiny přistoupit k umělému odchovu štěňat (z lahve gumovým dudlíkem), je třeba vědět, že počet sacích pohybů a stupeň nasycení štěňat je ve vzájemném vrozeném souladu.
Počet sacích pohybů pro ukojení hladu má štěně dáno. Pokud se předčasně nasytí kvůli příliš velkému otvoru v dudlíku, neprovede dostatečné množství sacích pohybů, zůstane mu neukojený sací reflex (bude sát náš prst).
A naopak, pokud z důvodu příliš malého otvoru štěně vyčerpá daný počet sacích pohybů, zůstane nenasycené a bude slabě prosperovat.


Co je nezbytné udělat hned v první den po porodu:

* Každé štěně označit (barevnou stužkou), odvážit ho, zaznamenat hmotnost a biotonus, zbavit ho smolky a dohlížet, aby se vydatně napilo mleziva.


* Místo, kde jsou štěňata udržovat v suchu, bez průvanu při teplotě cca 25-27 ° C. Vyšší teplota cca 35-37 ° C má význam pro štěňat nízké porodní hmotnosti, slabě prosperujícím nebo oslabeným štěňatům (např. po císařském řezu).

* Podat feně kalcium jako prevenci před odvápněním (poporodní eklampsie). Následně toto podávat v rozumných, veterinářem doporučených dávkách po celou dobu kojení.

* Podat feně lehké jídlo a dostatek tekutin.

* Dbát na pravidelné venčení feny (i proti její vůli). Plodové obaly a větší množství požratých placent působí projímavě a mohou způsobit feně střevní potíže (průjem).

2. den života štěňat
Mírný pokles na váze štěněte je běžný jev- první mléko (kolostrum) má projímavý účinek a řádně vyprázdní střívka štěněte po porodu od smolky - pozůstatků z doby těle matky.
Jen u silně mléčných fen mohou štěňata přibírat od prvního dne bez přechodného úbytku váhy.
Štěňata nepotřebují žádnou zvláštní péči ze strany chovatele.
Prvních 14 dní procházejí fází vegetativní, tj. celý den střídavě spí, sají a vyprazdňují. Jsou to izolované tvory, které nevnímají kromě vlastních potřeb nic kolem se ba ani sourozenců.
Pokud naříkají, jsou buď hladové, necítí teplo matky (sourozence), nebo se potřebují vyprázdnit.
Můžeme jim pomoci jemným masírováním v oblasti bříška a genitálií.
Fenka potřebuje neomezený přísun kvalitní stravy a dostatek tekutin.
Prvních 14 dní opouští bedničku jen na nezbytný čas venčení,
(pozor na misku s vodou bez dozoru přímo v bedně, štěňatům hrozí utonutí!).

Štěňátka prvních 14 dnů nemají vyvinutou termoregulaci, matka jejich svojí neustálou přítomností udržuje v teple.
Je vhodné používat jako podložku pod matku a vrh chlupaté deky, které lépe udržují teplo a sucho a štěňátka se po nich snáze plazí.
(Hladké prostírání jsou pro štěňata klouzavé, chladivé a vlhké!) Ideální jsou deky typu VetBed a DryBed, jejichž speciální vlákno odvádí vlhkost, takže štěňátka i matka jsou v suchu a teple.

Prvních 14 dnů není vhodné stříhat nehty u štěňat. Obzvláště ne na zadních tlapkách, protože pomocí nich se štěňata šikovně plazí za zdrojem mléka a silně zapírají při sání.

Pohyby štěňat jsou tzv.. "Do kruhu",  jsou instinktivně dáno tím, že v přírodě by feny rodily do prohlubně, ze které se mláďata kruhovým pohybem nedokážou vzdálit a tím se ohrozit. Tento pohyb je doplněn o tzv.. hledací pohyb, když štěně pravidelně kývá hlavičkou ze strany na stranu, čímž "sondují", hledá přítomnost matčina těla. Pokud ho nenajde, dává svou bezmocnost hlasitě najevo a matka ho navrátí zpět "pod sebe".


3.den života štěňat
Odpadávání pupečního pahýlu štěňat.
Pokud místo není zarudlé, nevyžaduje nijak zvláštní pozornost.



4. - 8. den života štěňat
V tomto období nejsou u štěňat v chování žádné výrazné změny.
Celý den spí a sají.
Stolici mívají pouze velmi sporadicky (jednou za 3-4 dny), téměř všechno mateřské mléko spotřebovávají na růst.
Štěňátka pozvolna každým dnem přibývají na váze. Matka se po porodu čistí (cca 3 týdny), výtok z pochvy je červenohnědý, bez chorobného zápachu.
Stará o čistotu bedýnky i štěňat, opouští jejich jen na čas venčení. Chovatel se v ideálním případě stará jen o pohodu a výživu feny.



9. den života štěňat
Štěňátka dosahují dvojnásobek své porodní váhy.
Matka kojí cca každé 2 hodiny, i v noci.
Sem tam už opustí bedničku, aby se natáhla, napila. Nenechává však štěňátka dlouho sama.
Stolice štěňat má různý, charakter od žluté "smaženice" až po hnědý a tuhý výkaly.



10. den života štěňat
U některých starších štěňat se začínají pomalu otevírat oči.
Také je u nich lze již pozorovat první nekoordinované pokusy o chůzi. Ne všechna štěňata jsou ve vrhu stejně staré, může být u nich věkový rozdíl až několik dnů. (Trumler 1999 uvádí až 5 dnů). Je to dáno postupným uvolňováním a dozráváním vajíček a následně postupným oplodněním v těle feny.


11. den života štěňat
Z poloviny otevřeně oči. Objevují se první hlasové projevy nevole, náznak vrčení. U některých štěňat se může objevit tzv  škytavka (není to nic neobvyklého).


12. den života štěňat
Postupné otevírání očí je stále bez plného vyvinutí zraku.
I když už má štěně otevřené oči a reaguje na světlo, neznamená, že vidí. Štěňata mají v příštích dnech vysloveně "přiblblé" výrazy a ten, kdo to vidí poprvé, si může myslet, že jde o vývojovou vadu.



13. den života štěňat
Nekoordinované pohyby se postupně mění v chůzi, časté jsou hlasové projevy a vrčení.
Nadále se u štěňat vyvíjí zrak a sluch.
Matka kojí cca každé 2-3 hodiny, v noci se pauzy postupně prodlužují na 4-5 hodin.
Štěňátka již mají plně vyvinutou termoregulaci.
V noci (a později i přes den) začíná fenka pomalu opouštět pelech mezi kojením a odpočívá nedaleko bedýnky.



14. den života štěňat
Čas na 1. odčervení a stříhání nehtů. Nehty jsou po ostříhání velmi ostré!
Aby se štěňata navzájem nepoškrábali, je vhodné jejich otupit pilníkem na nehty, hlavně na předních tlapkách. Štěňatům se objevují první zoubky, přední řezáky. Kojení pro fenu může být proto bolestivé, je dobré ji přidržet. Některé feny začínají kojit vsedě. Pokud má fena dost mléka a štěňátka pěkně přibírají na váze, není důvod na přikrmování.
Pokud ne, je žádoucí přikrmovat sušeným mateřským mlékem pro psy. U štěňat dochází k náznakům prvních her a poznávání se.



15. den života štěňat
Štěňata si objevují vlastní končetiny, sourozenců a matku. Začínají olizováním a okusování poznávat své bezprostřední okolí.
Okusují matčiny uši, ocasy sourozenců a pod . .
Poprvé se objevuje projev radosti, vrtění ocáskem. Všechno to trvá jen několik málo sekund, většinu dne štěňátka prospí.



16. den života štěňat
Začíná u štěňat rozvoj čichu.
Očichávají vše, co se jim dostane pod nos.
U štěňat se začíná rozvíjet zvědavost spojená s čichem a rozvíjet pohybová aktivita.
Štěňátka se bezcílně pohybují po bedně, přičemž nejednou hlavou vrážejí do jejího stěn.



17. den života štěňat
Štěňata začínají měnit srst, vypadává jim ta jemná a hlavně černá srst, pomalu se barevně "pročišťují".
Až od tohoto data se začínají štěňata navzájem vnímat. Rozvíjí se u nich čich, schopnost her.
Komunikace mezi sourozenci je velmi krátká ale intenzivní, většinu dne stále prospí.



18. den života štěňat
Rozvoj čichu, her a sociálního chování mezi sourozenci.
Začíná se pomalu rozvíjet i sluch štěňat.



19. den života štěňat
U štěňat se otevírají zvukovody a intenzivně rozvíjí sluch.
Pozor na silné a stresující zvukové podněty.
Každý nový extrémně silný a nepříjemný zvuk může být pro štěně, které bylo dosud hluché, šokující.
Hrozí nebezpečí, že v psovi zůstane trvalý strach z určitého zvuku.



20. den života štěňat
Štěňata již mají plně vyvinutý zrak a čich (sluch se stále vyvíjí).
Jsou schopny na krátký čas vnímat a seznamovat se
i s obrazy a pachy širšího okolí pelechu, vnějšího prostředí, trávou, vodou atd..
Stále třeba dávat pozor na silné zvukové podněty. Štěňata se navzájem okusují, objevuje se u nich první projev loveckého pudu - úchop a zatřepání kořistí.
Jejich čas aktivity vůči spánku se prodlužuje. S ohledem na jejich psychický a fyzický vývoj je vhodné upravit jejich výběh zda přemístit celý vrh do vnějšího prostředí.



21. den života štěňat
V tento den již musí být zrak a schopnost vidění všech štěňat ve vrhu plně vyvinuta!
I na zvukové podněty reagují všechny štěňata pohybem uší nebo přikrčení.
Zvědavost je také v těchto a příštích dnech plně vyvinuta a my již můžeme ve vrhu u jednotlivých štěňat sledovat rozdíly v její intenzitě (pracovní předpoklady).
V tento den jsou již štěňata schopny samy opustit pelech a při nebezpečí se do něj rychle vrátit.
Pokud tomu tak není, je štěně dědičně poškozené.
Zde nastupuje role otce a ostatních členů smečky.

(V přírodě je to období tvrdé selekce. Štěně, které se nepodřídí ve tvrdé hře s otcem a nevrátí se včas do pelechu na kojení, je ztraceno, matka ho už neuzná!)

Štěňata proto od toho dne musí mít i v našich domácích podmínkách jasně definován pelíšek (na spaní a odpočinek) a jeho okolí na hry, učení a vyprazdňování se.
Jsou velmi učenliví a čistotná.
V tomto věku se po probuzení jdou vymočit již mimo pelech!



22. den života štěňat
Fenka začíná kojit ve stoje. I když má dost mléka, je načase začít štěňata pozvolna přivykat i na jiný druh potravy
(sušené psí mléko, piškoty, máčené granule, rybí kaše ...).
Štěňata začínají žebrat olizováním matčina koutku úst, čímž ji dráždí k vyvržení potravy.
Pokud máme to štěstí a naše fena má vzácné zachován tento přírodní instinkt, můžeme ze začátku přikrmování štěňat nechat na ni.
Strava, kterou vyvrhne, je pro štěňata tím nejlepším. Fenu však musíme krmit štěněčího granulemi a pro štěňata vhodnými doplňky.



23. den života štěňat
Štěňata okusují vše, co se jim dostane pod nos, mají již prořezaný všechny řezáky a špičáky, nejsou však ještě schopny kousat potravu.
K nasycení používají jazyk a lízavé pohyby, proto potřebují kašovitou stravu.
Štěňata tím, že začaly být prikrmované, začaly i intenzivněji vyprazdňovat. Matka již v tomto období nepožírá jejich stolici s takovou horlivostí, jako tomu bylo, dokud byly pouze v pelechu.


24. den života štěňat
Štěňata se učí úžasnou rychlostí a procházejí prudkým rozvojem.
Projevují se u nich téměř všechny způsoby chování dospělého psa.
Okusování, nahánění, šťouchání, vrčení, Ceren zubů, honební i bojové hry, nošení předmětů, zatřepáním kořistí atd..
Při vzájemných hrách se učí regulovat sílu kousání a reagovat na bolestivou odezvu sourozenců a okolí.
V tomto období potřebují spoustu podnětů nejrůznějšího druhu a manipulaci a hry s člověkem, dětmi.


25. den života štěňat
Období mezi 3. a 7. týdnem, kdy se u štěňat navždy vryjí do paměti určité obrazy a vzorce chování.
Vše co chovatel v tomto období zanedbá, bude mít pro ně nevratné následky.
Štěňata, které v tomto období budou mít málo kontaktu s lidmi, dětmi a psy, budou navždy plaché a bojácné, neschopné navazovat kontakty.
Četné a časté návštěvy našich známých, jejich dětí zda zájemců o štěňátka jsou proto pro správný rozvoj vrhu a jejich socializaci velkým přínosem!



26. - 27. den života štěňat
Prudký rozvoj štěňat, učení, hry.
Důležitý je častý kontakt s člověkem, dětmi ...


28. den života štěňat
Čas na druhé odčervení štěňat.

29. - 30. den života štěňat
Štěňátka jsou již schopny přijímat suchou stravu, štěněčí granule.
Matka kojí už jen 2-3x denně a ve stoje. přichází čas na pozvolný odstav, který si reguluje sama.
Při komunikaci je výraz štěňat a mimika jejich tváře i uší značný, pohyb je stále více koordinovaný.


31. den života štěňat
Období her.
Převažují skupinové hry a hry na dominanci a hierarchii. Do nich se občas zapojuje i matka a ostatní členové smečky.
Toto období je obzvláště důležité pro vývoj emočně stabilní povahy a citové harmonie psa. Předčasným odebráním štěněte od matky a sourozenců před jeho sedmi týdnem věku může mít za následek sociální a emotivní schodek v chování dospělého psa.


32. - 35.den života štěňat
Období učení a skupinových her na dominanci a hierarchii.


36. den života štěňat
Začátkem 6. týdne začíná začíná období rané socializace.
Jednou z výrazných změn v chování štěňat je, že štěňata už z dálky reagují na přítomnost člověka a ostatních psů i zvířat.
Stále platí (a v následujících dnech dvojnásob) že všechno co chovatel v tomto období zanedbá, bude mít pro štěňata v dospělosti nezvratné následky.
Aby byly v dospělosti sociálně vyrovnané psi, schopné komunikovat a navazovat kontakty, potřebují častý kontakt s lidmi, dětmi, psy, případně i jinými domácími zvířaty



37.- 40. den života štěňat
období rané socializace, nutný je častý kontakt a komunikace s lidmi, dětmi, psy, případně i jinými domácími zvířaty.

41. den života štěňat
Čas na třetí odčervení štěňat a následně i matky a ostatních členů smečky.


42. den života štěňat
V tomto období začínají být štěňata opatrněji, ale jsou stále velmi zvědavé a vše zkoumají.
Čas na první očkování štěňat.



43. den života štěňat
V této době matka intenzivně vychovává svá štěňata. Ve hře na "disciplínu" je po jednom učí, jak se chovat k hierarchicky výše postaveným jedincům (psem i lidem) a kde jsou hranice tolerance k jejich dětské drzosti.
Matka po jednom vyzývá štěňata do hry a rázně ji ukončuje pokaždé, když je štěně přidrží a učí ho tak kázni.
Někdy i přitvrdí, což může vypadat hrůzostrašně.
Štěně se naučí i preventivně žalostně plakat, ale není to žádná drama!
Jsou to pouze skvělé herecké výkony všech zúčastněných.
Pokud má chovatel ve smečce i dalších dospělých psů, i tito svým chováním (ignorancí, ovrčaním) výraznou měrou ovlivňují výchovu štěňat.
Takto do života připravené štěně má větší předpoklady být sociálně zralé a v dospělosti nekonfliktní.


44. den života štěňat
Štěňátka pod dohledem matky a chovatele poznávají vše nové. Probíhá důležitá socializace na lidi různého věku a další domácí zvířata. Matka, případně další členové psí smečky, hrou na "disciplínu" vychovávají a usměrňují jejich chování.


45. - 48. den života štěňat
Období socializace, učení, poznávání světa.
Skupinové i individuální hry, rozvoj hygienických návyků.
Do her se intenzivně zapojuje
i matka a další členové smečky



49. den života štěňat
Ideální termín pro testování štěňat.
Puppy Aptitude Test (Volhardov osobnostní test) poskytuje obecný obraz osobnosti každého štěněte ve vrhu, jeho pracovních předpokladech a ochoty spolupracovat s člověkem.
Význam testů je v pochopení chování štěněte, které je třeba sledovat, měnit, nebo naopak podporovat. Výsledky těchto testů nám pomáhají vybrat štěně pro daný účel a prostředí, čímž se minimalizuje riziko nesprávného vývoje a formování osobnosti štěněte.



50. den života štěňat
Dozrál čas pro odchod štěňat do nového domova. Pokud se matka věnuje štěňatům, je s ohledem na výchovu v psí smečce vhodné několik dní počkat. Pokud je fena dobrou matkou a je ochotna vrh vychovávat i během následujících dnů, předáme nové rodině již částečně vychované štěně,
což je pro nabyvatele největší devizou, kterou mohl od nás dostat.
Avšak matka již nejeví zájem o výchovu štěňat a vrh je početný, je lepší, když se dostává štěňatům v následující dny již individuální výchovy a hygienickým návykům v novém domově.



51. den života štěňat
Štěňátka jsou velmi vnímavé na výchovu a mají již základní hygienické návyky, které je nutno nadále rozvíjet a podporovat.


52. - 55.den života štěňat
Skupinové hry štěňat, individuální výchova ze strany matky i chovatele. Upevňování hygienických návyků.
Odjezd štěňat do nových domovů.



56. den života štěňat
Ke konci 8. týdne definitivně končí role matky a chovatele a začíná práce nového majitele psa.
Začíná období další socializace, výchovy a začlení do nové smečky. Toto ale neplatí pro štěňátka malých plemen, pro ně je mnohem lepší, když zůstanou alespoň do 10 týdnů s fenou u chovatele.


 

 

TOPlist